Kruiden, kruiden en nog eens kruiden…

Hoewel er hier het hele jaar door allerlei materiaal uit planten en bomen geoogst wordt, begint de oogsttijd nu echt wat mij betreft, elke dag wordt er wat geplukt, geknipt, ingebonden of bereid. Es-blad voor een “Yggdrasil” wijntje. Goudsbloemen voor een wondhelende zalf, St Janskruid voor olie en tinctuur, duizendblad, moederkruid, agrimonie, lavendel, tijm, vrouwenmantel, munt en ik vergeet er een paar, als geneeskruiden. Bijvoet, Chinese moxakruid, Spaanse salie en reukgras als smudge en wierook materiaal. Voor de kleurstofplanten: wede, Japanse indigo, toorts, Turkse rabarber, Hopi amaranth, slaapbol bloemen, coreopsis en gele kamille is het nog net iets te vroeg…

harvest season has startedde kleine open veranda aan de voordeur is de ideale plek om wat kruiden te laten drogen

wede zaad geoogstHet zaad van de wede, een tweejarige plant waarvan het blad een blauwe verfstof geeft, is nu rijp. Die zaai ik deze zomer nog in de kleurstof border.

St Janskruid tinctuurSt Janskruid op alcohol laten trekken, de vloeistof wordt na een paar uur knalrood, deze tinctuur is ideaal om in te nemen tegen de winterblues

materiaal lavendel fakkeltjes UrdOok lavendel is nu te oogsten, de bloemetjes gebruik ik voor allerlei toepassingen: als toekruid in de sla, als geurstof in rookmengsels, om siroop mee te maken, als bloemenwater of hydrolaat en hier in geweven geur-fakkeltjes om de linnenkast te parfumeren en van motten te vrijwaren, een vlechttechniek die ik geleerd heb toen ik nog in de Franse Drôme streek woonde.

provencaalse kruiden klaar om te verwerken

Mijn vriend heeft pas allerlei Provençaalse kruiden meegebracht uit diezelfde Drôme-streek. Zaad van de Laserpitium siler, tijm – Thymus vulgaris chemotype geraniol, lavendel – Lavandula angustifolia (la lavande sauvage) en Lavandula hybrida (lavandin), jeneverbes – Juniperis communis en cade – Juniperus oxycedrus, allemaal klaar om te verwerken, veel werk aan de winkel dus… foto ingrid anna

plant medicineAllerlei plaatselijke kruiden worden verwerkt in geurende mengsels als wierook of als geneeskrachtige kruidenthees of als basis voor zalven.

officine

Mijn favoriete kruiden-werkplek… de Officine zoals het vroeger in het frans genoemd werd, (lat. officina : atelier) waar al de “officinalis” genees-kruiden bewaard en bewerkt werden. Mijn dochter die nu op bezoek is heeft deze originele vintage kast geolied, onderaan: een werktafel van bij ikea.

2 gedachtes over “Kruiden, kruiden en nog eens kruiden…

    1. Ah, mijn officine-kast, een beetje verf op een oude kast, meer is dat niet hoor 🙂
      In een paar dagen post ik over hoe je die fakkeltjes zelf kunt maken, als je interesse hebt…

      Like

Geef een reactie

