Heidense midzomer kruiden

Ik wou het nog eventjes hebben over de heidense kruiden die men vroeger met midzomernacht oogstte. Zie ook mijn post hier.  Aangezien het gisteren 24 juni was – St.Jansfeest – dus nog net in de zomer zonnewende periode, heb ik wat sporen geoogst van de koningsvaren die inderdaad nu helemaal rijp zijn. Natuurlijk heb ik eerst een cirkel rondom mij en de plant getekend. Het was wel niet middernacht maar toch bij valavond wat volgens mij ook goed is. Ik weet nog niet goed hoe ik deze sporen ga gebruiken maar ik denk dat ik ze in een zalf ga verwerken.

Osmund regalis aan de oever van de AulneKoningsvaren in volle bloei langs de oevers van de rivier Aulne

Osmunda regalis sporesOsmunda sporen verzameld

Volgens Culpeper in zijn Herbal geschreven in de 17de eeuw:

“The medicinal properties of the Royal fern. Government and virtues. Saturn owns the plant. This hath all the virtues mentioned in the former ferns, and is much more effectual than they, both for inward and outward griefs, and is accounted singular good in wounds, bruises, or the like. The decoction to be drank or boiled into an ointment of oil, as a balsam or balm, and so it is singular good against bruises, and bones broken, or out of joint, and giveth much ease to the cholic and splenetic diseases; as also for ruptures or burstings. The decoction of the root in white wine, provokes urine exceedingly, and cleanseth the bladder and passages of urine. The roots being bruised and boiled in mead and honeyed water, and drunk kills both the broad and long worms in the body, and abates the swelling and hardness of the spleen. The leaves eaten, purge the belly and expel choleric and waterish humours that trouble the stomach. The roots bruised and boiled in oil or hog’s grease make a very profitable ointment to heal the wounds or pricks gotten in the flesh. The powder of them used in foul ulcers causes their speedier healing.”

 

Hypericum perforatum - nog net niet in bloei

Het St Janskruid is nog niet helemaal in bloei, ik ga dus nog een paar dagen moeten wachten. Zouden onze voorouders het altijd stipt op 24 juni geoogst hebben? Moeilijk te zeggen, ze kenden wel niet de gevolgen van een klimaats-verandering zoals wij. De bloei van verschillende planten laat duidelijk op zich wachten en dat is zonder twijfel omdat het deze lente veel te koud is geweest.

Ijzerhard is hier in geen kilometers te bespeuren en zelfs na herhaldelijke pogingen om het hier te zaaien slaag ik er maar niet in om deze plant te bemachtigen. Dat wordt dus niks. Ik denk dat ik volgend jaar in Belgie naar deze mythische plant op zoek zal moeten gaan.

Rozen en klaver zijn hier wel te vinden. Van geurende rozenblaadjes maak ik elk jaar de aller-lekkerste mede ooit.

Rosa caninaRosa canina – de hondsroos

wordt vervolgd

 

 

Geef een reactie

