Het verzamelen

 

De klimaatverandering heeft hier deze lente een duidelijk impact gehad op de start van het groeiseizoen. Alles is hier zo ongeveer drie weken achteruit. Meestal bloeit alles minstens één week vroeger dan in België of Nederland. Dit voorjaar niet, het was hier veel te koud. Maar kom, ik ga niet teveel klagen, ze zijn hier nu, de eerste bloesems! Over de appelbloesem heb ik het al gehad.

Het verzamelen is begonnen. En dat maakt mij oh zo blij !

 

maitrank

Lievevrouwebedstro laat nu pas haar eerste bloemetjes zien. Gewoonlijk maak ik al op 1 mei een flesje Maitrank klaar, maar niet getreurd, hier is mijn recept, die heb ik van mijn oude blog gekopieerd:

Er zijn op het internet zoveel ingewikkelde maitrank recepten geschreven dat deze oer-recept er wel bij mag zijn. Ik vind deze eenvoudige puur-natuur recept het allerlekkerste !

Mijn Maitrank is heel simpel te maken maar zeer lekker, geen exotische kruiderijen, ook geen citroen, appelsien of cointreau maar enkel puur natuur ingrediënten:

Tegen de avond aan, vijftien tot twintig Lievevrouwebedstro bloemetjes, (bloeitoppen samen met één bladrozet) plukken, de bloemetjes moeten net open en/of net niet helemaal open zijn, op een bordje of keukenpapier uitspreidden en heel de nacht laten “verslensen”, ’s morgens een fles droge witte wijn, bv. Riesling openen , in een karaf gieten, bloemetjes bijvoegen en de hele dag in de koelkast laten trekken. ’s Avonds de bloemetjes verwijderen… et voila!

 

gedroodge goudsbloem

Kleuren en geuren, maak ik met de gedroogde lintbloemen van de goudsbloem of Calendula officinalis. Gedroogd lijkt het wat op saffraan maar dan in een goedkopere versie. Ik pluk om de twee dagen een handvol bloemen die ik grondig laat drogen, zodat ik na de zomer een grote pot van deze heerlijke bloemen heb verzameld om later als kleurstof voor wol of zijde te gebruiken of ook in een wierookmengsel en ik maak er ook een helende zalf mee.

 

harvested some nettles

Geen bloesems maar prikkelend blad, de brandnetel natuurlijk, voor de heerlijke soep, ik heb nog gauw gauw een oogst gedaan want hij gaat nu snel bloeien

 

Hawthorn flowers and leafs

Eindelijk zijn ze er, de vrolijke meidoornbloemetjes, heerlijk geurend ! Een klassieker van een  kruid die je elk jaar zou moeten oogsten vind ik, want oh zo nuttig in de eigen thuis-kruidenapotheek. Een kruid voor het hart.

 

slanke sleutelbloem

De gulden sleutelbloem (Primula veris) of echte sleutelbloem, groeit hier niet in het wild, wel de stengeloze sleutelbloem (Primula vulgaris), die is hier overal aanwezig. Maar ik wou ook graag de gulden sleutelbloem in de tuin introduceren. In het Engels common Cowslip genoemd.

Deze heb ik verleden jaar aangeplant. Ik oogst de kleine gele bloemen om ze te gebruiken als een van de ingrediënten van een geheimzinnig mythische kruidendrank. Niets minder dan het brouwsel uit de ketel van poëtische inspiratie van Ceridwen, de Keltische Godin van wedergeboorte, transformatie en inspiratie. Dat is toch heel wat! Wie weet, misschien ontdek ik ooit alle nog onbekende ingrediënten om deze magische drank klaar te maken. En ervan te drinken natuurlijk, want wie wilt er niet het geheim ontdekken van het verjongende levenselixir?

Wordt vervolgd…

Een gedachte over “Het verzamelen

Geef een reactie

