Over de bloemetjes en de bijtjes…

Ik ben, zoals ieder jaar, opnieuw begonnen met het verzamelen en drogen van lentebloemen die nu in mijn tuin te vinden zijn,

voor mijn voorraad bloemetjes-thee.

dryed apple flower budsmijn handvol geoogste appelbloesemknoppen zijn nu droog

Bloemetjes-thee is een mengsel van gedroogde bloemen verzameld in eigen tuin of in de omgeving, tijdens lente en zomer, zo kan je in de wintermaanden genieten van zelfgemaakte thee. Ook om uit te strooien op een winterslaatje, energierijk, gezond en lekker !

 

wedebloementjes 2

Wede bloemetjes (Isatis tinctoria)

Omdat ik veel met kleurstof-planten werk zijn deze wondermooie gele bloemetjes in mijn tuin massaal aanwezig . Ook rauw heel lekker, smaakt een beetje zoals brocolli.

 

bloementjes-thee drogen 2

Madeliefjes (wel grondig drogen want ze hebben de neiging om wat te gaan schimmelen).  Stengelloze sleutelbloemetjes (alle drie soorten zijn goed te gebruiken, de echte, de slanke en de stengelloze). Pinksterbloemen, hondsdraf, speenkruid-bloemetjes. Vergeet-mij-nietjes. Bosviooltjes, Wedebloemetjes.

 

pinksterbloemen speenkruid hondsdraf 2

een mengsel van pinksterbloemen, hondsdraf en een paar speenkruid-bloementjes

De bedoeling is dus om telkens er nieuwe planten bloeien, deze thee geleidelijk aan te vullen en zo heb je na de zomer een hele wintervoorraad

Belangrijk: Enkel gezonde en frisse exemplaren plukken, de bloemetjes moeten grondig gedroogd zijn alvorens ze in een afgesloten bokaal te leggen, liefst niet al te grote bloemen kiezen. Gebruik liever geen lookachtigen zoals bieslook of daslookbloemen vanwege te sterke lookgeur, veel beter is het om deze soorten vers te gebruiken.

 

tweede bloemetjes thee oogst

Stilleven van geplukte lentebloemetjes, het oog wilt ook wat…

Foto van vorig jaar

met de bloemetjes van roos, dagkoekoeksbloem, robertskruid, gele dovenetel, mannetjes ereprijs, lievevrouwbedstro, nagelkruid, vrouwenmantel, meidoorn, salie, tijm, look zonder look

Gebruik uiteraard geen gevaarlijke of giftige planten zoals meiklokje, boterbloem of vingerhoedskruid bijvoorbeeld.  Als je de plant niet herkend: gebruik dan ook de bloem niet en koop een degelijke flora om de plantjes te leren kennen.

 

bloementjesthee collage klein

Pluk niet alles kaal, gun andere aardbewoners zoals het bijenvolk ook wat. Onthou dat elke bloem een zaadje kan worden en tenslotte, wees dankbaar voor deze gift van moeder aarde

Laat de bloemetjes drogen op een droge en warme plek, ik spoel ze liever niet af om de smaak te behouden en zo hebben ook de eventuele kleine insecten een kans om te ontsnappen.

 

lenteslaatje met bloementjes 2

Natuurlijk zijn deze bloemetjes ook heel lekker rauw, hier in een slaatje met gebakken geitenkaasjes en wat zelfgemaakte vlierbessenazijn als sla dressing. Ook gedroogd te gebruiken op winterslaatjes.

Smakelijk !

lekkere bloemetjesthee

Lekkere bloemetjesthee

paardenbloemen in de wei

paardenbloemen in de wei van de buurman

ook nu te plukken zijn de paardenbloemen, pluk enkel de gele lintbloemen

Over paardenbloemen gesproken:

Ik lees wel eens op het internet dat er wordt afgeraden om paardenbloemen te plukken omdat bijen anders geen voedsel zouden hebben.

Nu is het zo dat er op sommige plekken echt massaal paardenbloemen te vinden zijn, meer dan genoeg voor iedereen. Ook in mijn grasveld zijn er elk jaar meer en meer. Ik pluk ze net voor het maaien en geloof mij, na het maaien staan ze, na één of twee dagen, weer vrolijk te bloeien. De bloeitijd is ook maar kort, de dag nadien zijn het al zaad-pluisbollen. Paardenbloemen groeien ook het best op weiden waar paarden of koeien grazen. Als het gras niet gemaaid zou worden dan heb je na een paar jaar helemaal geen paardenbloemen meer maar distels, bramen en boterbloemen, wat ook goed is natuurlijk maar wel spijtig van die nuttige paardenbloemen. Zelf pluk ik er ieder voorjaar heel veel, om mee te verven, om gelei te maken, wijn, enz. Ik hou ook heel veel van bijen en wil ze zeker niets ontnemen dat spreekt voor zich. Daarom acht ik het nuttig om als het enigzins kan, een bloemenweide aan te leggen met bijenplanten, ook fruitbomen zijn noodzakelijk. We zouden trouwens geen fruit hebben als er geen bijen zouden zijn.

Meestal pluk ik maar maximaal een derde van al het plantenmateriaal wat ik nodig heb, meestal pluk ik veel minder, dat het nu om geneeskruiden, verfstofplanten, bloemetjesthee of nutsplanten gaat. De overige twee derde laat ik staan voor de insecten en andere dieren maar ook omdat ik deze planten het volgend jaar graag wil terug zien. Ook verzamel en strooi ik het zaad zoveel mogelijk uit. Ik geloof ook dat je pas echt respect voor planten krijgt als je ze leert gebruiken. Hoe meer plantjes hoe beter ik mij voel en de bijtjes ook. En de plantjes? Die zijn gelukkig met al die zorg en aandacht, zo worden ook zij in stand gehouden.

 

 

Geef een reactie

