Moederdag

Blijkbaar was het gisteren Moederkesdag, zoals wij als kind zeiden. Ik was het moederdag-gebeuren eerlijk gezegd wat uit het oog verloren maar mijn beide kinderen hebben er mij liefdevol aan herinnerd, met dank !

 

by Nayyirah Waheed

by Nayyirah Waheed

Ik ben een tijdje geleden op zoek gegaan naar wie mijn voormoeders waren, mijn moeder, haar moeder, haar moeder enz… Niet gemakkelijk want vrouwen hebben altijd eerst de achternaam van hun vader en later de achternaam van hun echtgenoot. De meisjesnaam van de moeder vinden is soms als een naald in een hooiberg zoeken. Een familielid aan wie ik vertelde dat ik op zoek ging naar de namen van mijn voormoeders zei dat dit een belachelijke zoektocht was want wie geeft er nu om de moederlijn, enkel de vaderlijn telt. Wel ik ben niet van dezelfde mening, de vaderlijn is ook belangrijk maar als je geen zicht heb op je moederlijn dan mis je gewoon je eigen verhaal, je eigen verleden ! Vooral als vrouw.

Ik ben er in geslaagd om vijf generaties terug te gaan (voorlopig). Ik onthou enkel hun voornamen:

mijn moeder Antje, dochter van

Hélène, dochter van

Marieke, dochter van

Leonie, dochter van

Rosalie.

 

Deze voornamen hebben een immense betekenis voor mij, het geeft aan deze vrouwen een identiteit, een persoonlijkheid waarmee ik mij sterk verbonden voel. Ik heb geen nood meer aan het zoeken van achternamen. Achternamen zijn symbolen van een patriarchaal denken die vrouwen en hun dochters als bezitting beschouwen en daar wil ik niets mee te maken hebben.

De achternaam van de Primordiale Moeder is de achternaam van alle vrouwen ter wereld!

Maar Zij had geen achternaam, enkel een Voornaam (in de zin van voornamelijk = bovenal) . Moeders hebben dus enkel een voornaam nodig en dat is waar hun sterkte ligt. Wist je trouwens dat ieder van ons al aanwezig was in de baarmoeder van haar/zijn grootmoeder ?  Toen zij zwanger was van je moeder ! Want bij de embryonale ontwikkeling van een vrouwelijke foetus worden de eicellen al gevormd. De lijn van de voormoeders is de enige echte bloedlijn (want ja, het bloederige is wat er nu eenmaal onvermijdelijk bij hoort) en die gaat terug tot de Primordiale Moeder, de Oermoeder…

 

me and my mom

me and my mom

Wetende dat die baarmoederlijn terug gaat tot de allereerste Voormoeder en het feit dat ik mijn eigen voormoeders wat heb leren kennen schenkt mij een immense kracht en een herinneren waar ik mij voorheen niet van bewust was. Door deze oerkracht te eren en een plaats te geven in mijn eigen leven kan ik op mijn manier dankbaarheid en respect tonen voor wij die vrouwen waren. Mijn verre voormoeders zijn ook de voormoeders van vele andere vrouwen, van alle vrouwen ooit !

Zoveel mogelijk die kracht kenbaar en zichtbaar maken en met andere vrouwen delen, zodat we allen bewust kunnen worden van wie wij zijn, waar wij vandaan komen en waar we naar toe gaan, dat is wat ik het liefst wil doen op deze wondermooie Moeder Aarde…

 

paula-moderson-becker-mother-and-child

Paula Modersohn Becker – Mother and child

ook eens te lezen op deze tweede “Mother’s day” dag:

What Does Mother’s Day Mean in a Patriarchal and Matricidal Culture? by Carol P. Christ

Geef een reactie

