Wat doet gy in den hof?

 

nooit een tekort aan water in Bretagne

Nooit een tekort aan water hier…  Aan de rand van het moeras, helemaal achter in de tuin.

De grote getijdenverschillen, die zo typisch zijn voor Bretagne tijdens de wintermaanden, zorgen voor extra water, niet alleen aan zee maar ook in de rivieren, het is een beetje scary maar eigenlijk normaal voor deze tijd van het jaar, na vier jaar ben ik het wat gewoon geworden.  Anyway, wat ik ook doe of niet doe… de Natuur krijgt hier altijd het laatste woord

 

fagots

Het valt mij op dat ik hier meer en meer op een echte oude hagedisse, ofte heks, begin te lijken. Na de storm gauw wat afgeknakte takjes bijeenzoeken. Na het drogen, ideaal om het vuur in de houtkachel aan te wakkeren. Al die simpele handelingen worden zo vanzelfsprekend hier, alles heeft een bepaald nut en ik maak er gewoon deel van uit. Ik stel mij daar zelfs geen vragen meer bij. Zo moet het zijn. 

 

doorweekte elzekatjes

Wat zompige zwarte elzenpropjes

Die verzamel ik elk jaar weer opnieuw voor de kleurstof, na de winter hoop ik altijd om er voldoende te hebben om eens een “vat” mee te starten, ik verkrijg meestal een niet zo interessante bruingele kleur,  ik moet er heel wat bij elkaar zoeken om iets of wat van kleur te verkrijgen. Het verzamelen op zich is eigenlijk wat ik het liefste doe.

Met kleurstoffen uit eigen plantenmateriaal verven is mijn zomerse bezigheid, ik schrijf er over op mijn andere blog (in het engels) zie hier:  shades of lynx

de wintertuin

Een deel van de tuin in de winter

 

berk in winterkleed

Binnenkort is het weer berkensap-tijd, dan gun ik mijzelf een zuiverende voorjaarskuur en als er genoeg sap te oogsten valt maak ik een hele lekkere berkensap mede, de eerste van het jaar. Daarna volgt sleutelbloemwijn, paardenbloemwijn, brandnetelmede, vlierbloesemwijn en limonade, duizenbladmede, vrouwenmantelmede, enzovoort, enzoverder…

 

Klein, klein kleuterken! Wat doede gy in mijnen hof? Gy plukt er al de bloemkens af, Gy maekt het al te grof. Mamaken die zal kijven, Papaken die zal slaen; Klein, klein kleuterken, Maek u maer gauw van daen.

 

 

 

 

Geef een reactie

