Ooimelc, Imbolc

Imbolc fire

Imbolc vuurritueel

Vandaag, wandelend in de tuin, in deze Ooimelc/Imbolc periode met een lauwwarm pre-lentezonnetje aan de hemel, voel ik een nieuwe tijd opkomen, een prille lente, een nieuw begin. Mijn eigen hibernatie periode is bijna rond.

De natuur is ook aan het ontwaken…  Het sap die in de bomen oprijst, de bolgewassen die nu te voorschijn komen, de speenkruidjes met hun vrolijke bloemetjes, de katjes aan de hazelaars !  Die kracht, die energie, die wij zo nodig hebben en die ook in ons aanwezig is, want ja ook wij zijn Natuur nietwaar,  deze energie die we allemaal zo broodnodig hebben, die is nu teruggekeerd ! Halleluja… Praise the Goddess.

Ik nodig iedereen uit om naar buiten te gaan en met zijn beide voeten goed geankerd in onze mooie Aarde, je armen uit te reiken naar de zon, naar het universum toe. Adem een paar keer diep in en uit, om dan met volle teugen een lied te zingen, een lentelied, die over warmte en liefde en schoonheid gaat. Zing maar wat in je opkomt, iedereen mag het horen! Voel nu die onvoorstelbaar krachtige energie stromen in jezelf en in deze prachtige wereld die wij allen liefhebben.

Binnen een paar dagen is het Imbolc (Im-ulk of im-molc uitspreken) één van de vier belangrijkste feesten van de pre-christelijk  Keltisch kalender.

Het is een oud-keltische naam voor het lentefeest van 1 februari, nu St. Brigit’s Day genoemd, in België te vergelijken met het christelijke Maria Lichtmis (2 februari) of Candlemass (Church of England). Imbolc wordt traditioneel gevierd vanaf de avond vóór 1 februari en was gewijd aan de Keltische vruchtbaarheidsgodin Brigid, verchristelijkt naar St. Brigit. Het valt ergens midden het wintersolstitium en de lente-equinox.

Aangezien de Kelten een maankalender gebruikten en deze dus elk jaar een beetje anders loopt, kan men in feite op de vier maan-feesten geen exacte dag plakken net als we nu nog steeds Pasen vieren op de zondag na de eerste volle maan na het begin van de lente (21 maart). Waarschijnlijk hadden deze vieringen plaats op een volle maan periode.

De vier “Maan” feesten zijn: Imbolc –  Beltane  – Lughnasadh  – Samhain

en de vier “Zon” feesten: Yule/midwinter 20-23 dec – Ostara/lente-equinox 19-22 maart – midzomer 19-23 juni –  Mabon/herfst-equinox 21-24 september.

De naam Imbolc betekent in het Iers “in de buik” (i mbolg) en refereert aan de drachtigheid van de ooien. Het is tegelijk een Keltische term voor lente. Een andere naam is Oimelc en betekent ooimelk. (bron wikipedia)

Imbolc is het moment om aandacht te besteden aan het nieuwe zaaigoed en aan alles wat met het planten van nieuw groen geassocieerd wordt. Het is ook de lammerentijd. Het is een startpunt in het jaar, een nieuw begin, het is weliswaar nog steeds koud maar de zon wordt meer en meer zichtbaar,  dus een  ideale tijd  om een paar rituelen te houden, zoals: de lenteschoonmaak  starten, een “smudge” of rookritueel doen met kruiden of wierook om je huis ritueel te reinigen, het is een lichtfeest dus het branden van een nieuwe kaars bij zonsondergang om het nieuwe te verwelkomen en afscheid te nemen van het oude.  Als je nog oud-groen in je tuin of huis hebt staan zoals resten van het Joelfeest of Yule/Kerstboom zou je een vuurritueel in je tuin of haard kunnen maken, de as kan je later over je tuin verspreiden als extra groei-stof.  Er wordt ook traditioneel, in Ierland en andere Keltische tradities, een Brigid’s kruis gemaakt (Crios Brideog), het is een symbool van bescherming en voorspoed voor de nieuwe oogst.  Je zou zelf zo’n kruis kunnen maken om de oude Godin Brigid te eren. (Zie onderaan)

Brigid werd door vrouwen vereerd. Voor haar werd een heilig vuur brandend gehouden. Haar tempel bij Kildare in Ierland werd een groot christelijk centrum, waar maagdelijke nonnen een vuur brandend hielden tot dit tijdens de Reformatie werd gedoofd. Volgens de middeleeuwse historicus Gerald of Wales was het mannen niet toegestaan het heiligdom te betreden waar het heilige vuur brandde, dat was afgebakend door een heg.

Variaties van de naam Brigid: Brigit, Brid, Brigentis, Brighid, Bride, Brede, Bridgit, Brig, Brighid, Brigantia, Brigentis, Brigantis, Brighid, Brigidu, Briginda, Brigindo, Breo Saighead, Brigandu, Brigan, Bricta, Brixia, Bricia…

en in Bretagne: Brigitte

Brigid is niet enkel een Ierse en Keltische Godin maar ook Bretagne kent een oude heidense Brigitte beter bekend onder de naam “Bech’hed”. Brigitte-Brigid-Bech’hed was de godin van de vroedvrouwen, beschermster der gezinnen en bewaakster van het heilig vuur. Zij wordt met Imbolc geëerd. Haar priesteressen gingen van dorp tot dorp met een boodschap van liefde en vrede. Zij waren het die met het feest van de zomer-zonnewende de hele nacht grote vreugdevuren verzorgden.

 

Brigitte, la déesse du Menez-Hom, niet ver van waar ik woon gevonden:

Brigitte la Déesse du Menez Hom

 

 Brigid’s Cross

Ancient Symbolism in Brigid's Cross

 

Hoe maak je zelf een Brigid’s Cross? zie hier:

http://www.earthwitchery.com/makeacross.html

 

 

Brede, Brede,

tar gys my thie tar dyn thie ayms noght.

Foshil ee yn dorrys da Brede, as thig do Brede e heet staigh

 

 

Imbolc Blessings

Advertenties

Een gedachte over “Ooimelc, Imbolc

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s